Flaut zămislit
Din os împărătesc
Ademenind harul ceresc
Mi-ai prins sufletul în cerc
Asemenea cocorului
Îndrăgostit
Şi neînchipuit de alb
Abia atins de gând
Osul aurit
A înflorit
Iluminând durerea
Ca o săgeată
Prin transparenţa
Liniştii de piatră
Ce sunet neştiut
De nici o ureche
S-a-ntors din lăuntru
Albăstrind copacii
Ca un zvon stelar
Lăcrimat
Pe frunze de arţar
Din osul rupt
Cu patimă de menestrel
Ecoul s-a desprins hoinar
Silabisind prin nouri de cleştar
Cu rece glas
Încercuit de timp
Dar din dar…Orfeu…Olimp
Oricărui iubitor de muzică îi este familiar sunetul de flaut care, așa cum mărturisește și poetul, pare a fi fost dăruit omului într-una dintre glorioasele zile ale Facerii Lumii. Faptul că mitologia atribuie zeilor crearea flautului conferă acestuia o aură divină. Astfel, în mitologia greacă, legenda spune că Pan este cel care ar fi inventat flautul (flûte de Pan) pentru a-i desfăta, deopotrivă, pe zei și pe oameni. Fiu al lui Zeus și al Penelopei, zeu al grădinilor și ogoarelor, nelipsit dintre păstori, cu o înfățișare ce provoca spaimă – jumătate om, jumătate țap – Pan, cel îndrăgostit de nimfa Syrinx, fiica zeului râului Ladon, i-a aținut acesteia calea în pădure. Speriată, Syrinx a fugit și s-a aruncat în apele ocrotitoare ale părintelui său, care a preschimbat-o pe loc într-o trestie. Vibrațiile acesteia în bătaia vântului i-au părut lui Pan asemenea plânsului nimfei. A tăiat atunci trestia în mai multe bucăți, le-a îmbinat între ele și, cu sufletul îndurerat, a prins a susura cântecul trist al dragostei neîmpărtășite.
În legendele chineze, sunetul de flaut este hărăzit cu virtuți supranaturale, care pot stârni vânturile sau conduce un cuplu de îndrăgostiți spre o stare edenică.
În Mesopotamia, flautul din trestie, folosit de musulmanii derviși în cursul oratoriului spiritual însoțit de dansuri, simbolizează sufletul despărțit de sursa lui divină, în aspirația de a se reîntoarce la ea: Noi suntem flautul, iar muzica vine de la Tine, se adresează divinității întemeietorul Ordinului Mawlavișilor.
…
În India, flautul de trestie sau bambus avea atribuții religioase bine definite, fiind considerat instrumentul preferat al lui Krishna: Când Krishna cântă la flaut, întreaga lume se umple de dragoste. Râurile se opresc, pietrele strălucesc, florile de lotus freamătă, gazelele, vacile și păsările încremenesc, vrăjite.
Despre vraja exercitată de sunetul flautului aflăm și din legendele amerindiene. Mărturiile acelor culturi ne demonstrează că băștinașii păstrau cu sfințenie acest instrument, considerându-l cel mai potrivit pentru cântecul de dragoste, în credința că sunetul său avea puterea de-a subjuga inimile femeilor. Desenele pe rocă descoperite pe tărâmurile Americilor ne înfățisează un personaj ciudat, pe numele său Kokopelli, care ține în mână un flaut.
Kokopelli era un cuceritor de inimi, un vagabond cocoșat (simbol al fertilității în civilizațiile amerindiene), râvnit de femeile ai căror bărbați erau plecați la strânsul recoltelor.
Adevăratul sens al cuvântului flaut este pur și simplu acela de respirație. Apoi, semnificația se îndepărtează de cea de foșnet, de susur al aerului produs prin respirație, termenul ajungând să caracterizeze un concept elevat : sunet contopit cu poezia.
În zilele noastre este greu de reprodus sunetul instrumentului antic, pierdut în negura timpului. Anumite scrieri însă ne dezvăluie informații prețioase legate de materialul din care se făureau flautele, precum fildeșul, cornul, osul de cerb, trestia, lemnul de merișor, scoruș sau laur, argint sau chiar oțel. Din păcate, cum nici un fragment de muzică antică nu a supraviețuit trecerii timpului, nu ne rămâne decât încercarea de a ne-o imagina cu ajutorul textelor și al fragmentelor de flaute expuse astăzi în muzee. Se știe totuși cu siguranță că instrumentul avea valențe curative. Plutarch spunea că flautul calmează spiritul și pătrunde în ureche cu un sunet dulce, care aduce pacea și tihna aproape de suflet. Din pricina sunetului dulce și grațios, supărarea instalată în mintea noastră, îngrijorarea pe care nici vinul nu o poate alunga, se topesc într-un somn liniștit, sunetul fiind ca un balsam pentru noi. Vorbind despre magia sunetului de flaut, Aristotel se dovedește un fin observator al esenței acesteia: Odată, am ascultat cu mare plăcere un cântec acompaniat de flaut, iar apoi un altul acompaniat de liră. Sunetul vocii umane și cel al flautului se îmbinau perfect, datorită afinităților și similitudinilor dintre ele, amândouă născându-se prin respirație, în timp ce sunetul lirei este produs total diferit. De aceea el nu se potrivește la fel de bine cu cel al vocii, tulburându-ne simțurile și mișcându-ne mai puțin.
Toate instrumentele de suflat preistorice își au originea direct în natură, confecționate fiind, cum spuneam, din os, lemn, piatră, corn de animal sau scoică. În ceea ce privește modalitatea de producere a sunetului, descoperirile importante datează încă din epoca preistorică și sunt practic neschimbate până în zilele noastre.
Cercetătorul Ivan Turk, doctor în Paleontologie la Academia de Științe din Ljubliana, a descoperit într-o peșteră care atestă urme ale vieții din epoca Neandertal, un fragment dintr-un străvechi flaut de os, a cărui vechime a fost stabilită între 43.000 și 82.000 de ani, motiv pentru care este considerat ca fiind cel mai vechi instrument muzical cunoscut până în prezent. Descoperirea este importantă și pentru implicațiile ei în ceea ce privește teoria evoluției gamelor muzicale. Orificiile flautului de Neandertal sunt așezate la distanțe inegale, fapt ce ar putea conduce la concluzia că au fost făcute în urma unei măsurători greșite sau a unei neglijențe de perforare. În realitate însă, acestea se află într-o relație precisă între ele, demonstrând faptul că cel care a făurit instrumentul nu și-a dorit producerea numai a unui singur sunet, ci a unui set de sunete.
O altă descoperire în sprijinul ideii că strămoșii acestuia aveau noțiuni muzicale, o reprezintă cele peste treizeci de flaute găsite în China, în satul Jiahu, situat pe valea râului Galben. Acestea au fost datate ca aparținând perioadei neolitice, având o vârstă de peste 9000 ani î.Hr., mai vechi decât orice alt instrument folosit în Egiptul antic, Mesopotamia sau oricare altă civilizatie arhaică. Una dintre frumoasele legende chinezești povestește despre faptul că sunetul de flaut avea darul de a hipnotiza cocorii, stoluri întregi oprindu-se din zbor în jurul flautistului. Probabil de aceea toate flautele excavate sunt din os de cocor. Majoritatea acestora sunt deteriorate, unul singur păstrându-se într-o formă bună de cântat.
Sorgintea divină a flautului, omniprezența sa în incantațiile ritualice și în hățișul superstițiilor, dar și mărturiile arheologice îi conferă aura de cel mai vechi instrument cunoscut pe pământ, a cărui menire era aceea de-a primeni sufletele încercate, de-a induce starea de meditație și de beatitudine, de a crea un liant sonor între om și zeități, ajungând să fie parte integrantă a vieții.
În ceea ce mă privește, vă pot oferi un răspuns la întrebarea: de ce flaut?
Încă din primii ani de viață obișnuiam să fredonez, de dimineața până seara, fel și fel de melodioare. Prietenii de familie mi-au remarcat auzul muzical și i-au sfătuit pe ai mei să mă înscrie la Liceul de Muzică. Am început să studiez pianul la vârsta de cinci ani, asta nu pentru că mi-aș fi dorit-o cu ardoare, ci pentru că mama avea încredere în vocația mea de muzician în devenire. Dar studiul pianului nu înseamnă o plăcere continuă. Copiii, în majoritatea lor, devin recalcitranți atunci când trebuie să-și asume un program strict care implică, pe lângă lecțiile obișnuite, câteva ore de studiu la instrument. Cei care însă au puterea să renunțe la copilărie merg mai departe pe drumul sinuos al cizelării artistice, sub privirile admirative ale părinților. Așa am procedat și eu, numai că sensibilitatea și rezistența mea fragilă la probele de foc ale examenelor trimestriale au determinat-o pe mama, după primii 4 ani de studiu la pian, să aleagă pentru mine un alt instrument, flautul, considerând că, în comparație cu orice alt instrument de suflat sau percuție, acesta poate oferi o carieră solistică. Am pornit, așadar, plin de speranțe, pe acest nou drum încărcat de provocări, de satisfacții pe măsură, dar și de durități inerente acumulărilor și șlefuirii artistice.
Am studiat la Nissa cu Alain Marion, la Darmstadt cu Pierre-Yves Artaud, la Munchen cu Wolfgang Schultz. Dar abia în 1994 norocul mi-a surâs cu adevărat. Am obțint o bursă pentru studiile de masterat în Statele Unite ale Americii, la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign. Acolo l-am avut ca profesor pe Alexander Murray, un muzician trecut prin toate filtrele unei vieți profesionale foarte active. În tinerețe fusese prim flautist al Filarmonicii londoneze și, printr-un mandat de patru ani, condusese, în postura de director general, redutabila instituție. Datorită lui l-am cunoscut pe Sir James Galway, idolul meu în materie de flaut, destinul meu artistic s-a schimbat peste noapte. Iar prin Sir Galway l-am cunoscut pe Hiroshi Aoki, creierul firmei Muramatsu, un adevărat vizionar al tehnicilor de construcție a instrumentului. El mi-a creat bijuteria din aur de 18k pe care cânt astăzi.
Pot spune că norocul m-a însoțit tot timpul în acest urcuș continuu, pentru că visul la care nu îndrăzneam a visa, a devenit la un moment dat realitate, atunci când soția mea, Contesa Anca Vidaeff-Ștefănescu, mi-a dăruit minunea construită de Hiroshi Aoki. De zece ani trăiesc mirajul pe care mi-l oferă flautul Muramatsu, miraj pe care, tot de zece ani, îl împart cu dumneavoastră în turneele mele de poveste.
Așadar, de ce flaut?… Pentru că așa a fost să fie. Trebuia să-i întâlnesc pe Alexander Murray, pe Sir James Galway, pe Hiroshi Aoki și pe Anca Vidaeff Ștefănescu, iar dumneavoastră să trăiți experiența turneului Flautul fermecat!
Și dacă încă îndoiala
Sau pur și simplu nepăsarea
Nu v-au dat ghes de scormonit
Sau ați căscat de-atât vorbit
Eu vă invit gonind sfiala
În frac purtându-mi reverența
La un concert de flaut fermecat
Cum n-ați mai auzit nici n-ați visat…
Pe seară dacă nu vă este greu
V-aștept cu drag la Ateneu
Concept video și fotografii realizate de Virgil Oprina
Este solist al Filarmonicii ”George Enescu”, profesor la catedra de flaut din cadrul Universității Naționale de Muzică București și solist la Filarmonicii ”Banatul” din Timișoara.
Este doctor în muzică din anul 2002, când a obținut înalta calificare profesională, la Universitatea de Muzică din București, cu lucrarea intitulată „Tehnici și timbralități arhaice în creația contemporană pentru flaut” avându-l ca profesor îndrumător pe compozitorul Octavian Nemescu. În anul 1995 a obținut diploma de „Master of Music” la Universitatea Illinois din Urbana-Champaign, SUA, unde l-a avut ca profesor pe renumitul flautist englez Alexander Murray. În 1993 a absolvit Universității Naționale de Muzică din București, Facultatea de Interpretare Muzicală – secția Flaut – la clasa prof. Virgil Frâncu. De asemenea s-a specializat cu cei mai importanți flautiști ai lumii precum James Galway, Alain Marion și Wolfgang Schultz.
Este laureat al mai multor concursuri naționale și internaționale și a primit, de asemenea, importante și onorante distincții pentru meritele sale artistice: Premiul de excelență ”Constantin Brâncuși” oferit de Marea Lojă Națională din România în parteneriat cu Academia Română, 2018; ”Diploma și medalia de excelență” acordate de UNIMIR pentru interpretarea Concertului de A. Jolivet în cadrul celei de a XXI-a ediție a Festivalului ”George Enescu”, 2013; „Meritul Cultural” în grad de Cavaler, medalie conferită de Președintele României, 2011, Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare, acordat formației camerale “Trio Contraste”, al cărui membru este, 2009, Premiul Revistei Muzica pentru interpretare, 2009, Premiul Uniunii Compozitorilor pentru interpretare solistică, 2007, Medalia «Meritul Cultural» conferită de Președintele României, 2004, Premiul Clubului “Liones” pentru cea mai bună interpretare din cadrul seminarului condus de James Galway, Italia, 2003, Premiul « Cella Delavrancea » pentru merite în cultură, 1991, Premiul Conservatorului « George Dima », Cluj, 1987, Premiul I – la concursul internațional “Concertino”, Praga, 1986, Premiul I, Concursul Național de Flaut, București, 1985, Diploma de Merit – la concursul internațional « G.B.Viotti », Vercelli, Italia, 1984 (secțiunea Muzică de Cameră)
A realizat, de-a lungul anilor, un număr impresionant de înregistrări (200, numai în perioada 2003 – 2004) la Societatea Română de Radio, multe dintre ele păstrate în cardex, precum și la Televiziunea Română. De asemenea, are înregistrări la societăți de radio din străinătate, realizate la solicitarea acestora: Deutschlandfunk – Köln, WDR, Bayerische Rundfunk, DRS 2, Société de Musique Contemporaine, Lausanne.
Dicografia sa cumpreinde peste 50 CD-uri publicate în România și, mai ales, la case de discuri din străinătate precum Gutingi, Cavalli și Sargasso.
Ion Bogdan Ștefănescu cântă pe un flaut Muramatsu 18 K.
Clementina Ciucu-Ristea (n. 1969) a început studiul pianului la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București cu profesorii Constantin Nițu si Flavia Moldovan. Și-a continuat formarea în cadrul Universității Naționale de Muzică din capitală, unde i-a avut ca maeștri pe Sandu Sandrin si Dan Grigore. A lucrat, de asemenea, cu Valentin Gheorghiu, Sanda Bobescu, Aurora Ienei, Viorica Rădoi. După absolvire, a urmat un curs de perfecționare cu Lev Naumov (Italia, 1991), beneficiind apoi de o bursa de specializare la Instituto Musicale „Arnaldo Benvenuti” cu Bruno Mezzena (Italia, 1992-1994).
Deținătoare a mai multor premii la concursuri naționale si internaționale, Clementina Ristea-Ciucu este protagonista unei cariere concertistice intense, care include apariții pe scene din țară și de peste hotare (Franța, Italia), în postură solistică sau în diverse formule camerale, artista bucurându-se de aprecierea constantă a publicului și criticii.
Clementina Ristea-Ciucu este lector universitar la Facultatea de Interpretare Muzicală a Universității Naționale de Muzică din București.