Emil Vișenescu – clarinet
Poveștile instrumentelor

de Emil Vișenescu

Poveștile instrumentelor

Cu mare bucurie am astăzi plăcerea de a vă spune ”Povestea Clarinetului”, un instrument cu adevărat fascinant atât pentru instrumentiști şi compozitori, cât și pentru iubitorii de muzică. Deși foarte atrăgător prin contrastul combinației între lemnul negru african și strălucitoarele clape argintate, clarinetul fascinează de fapt prin sunetul său, prin timbrul capabil să redea o mare diversitate de culoare – de la cea ștearsă, neclară, la una extrem de precisă și viguroasă, de la transparență la claritate, de la mângâierea catifelată la agresivitatea brută, de la misteriozitate poetică la lingușeala pisicească!!! Planurile dinamice pot fi controlate de la cel mai inaudibil pianissimo la cel mai pătrunzător fortissimo, într-un timp extrem, extrem de scurt. Clarinetul poate sări cu o viteză uimitoare din registrul grav în supra-acut, poate cânta pasaje de mare virtuozitate și acoperă mai multe registre de la grav, până la registrul supra-acut.

Dar ce este fantastic și unic când vorbim despre acest instrument, este varietatea timbrală între diferitele sale registre. Cel grav și cel acut se diferențiază timbral atât de mult, încât putem afirma că acest instrument este format din două personalități distincte, una masculină (gravă) și una feminină (acută) ! Mai mult, diferențe de culoare apar chiar între sunete din același registru !!! În mod natural, unele sunete sunt luminoase, iar altele întunecate, chiar dacă ele se află unul lângă altul, fapt ce conferă instrumentului o calitate în plus. Stăpânirea tehnicii de emisie și gustul artistului interpret determină în fiecare moment decizia de a omogeniza sau nu aceste sunete, în funcție de nevoia sa estetică, sau de cerința partiturii.

În mod cu totul diferit comparativ cu poveștile altor instrumente, povestea acestui instrument foarte tânăr apărut abia la sfârșitul secolului al XVII-lea, începe în Germania, la Nürnberg.

Citește în continuare

Părintele clarinetului este inventatorul și constructorul de instrumente Johann Christian Denner, cel care s-a simțit provocat să exploreze un instrument vechi, rudimentar, dotat doar cu orificii, fără clape și fără registru acut, derivat din Recorder, sau Blockflöte cu care are în comun ancia simplă vibratoare poziționată în interiorul muștiucului. Numit Chalumeau, acesta poseda numai un registru grav, sunetele înalte fiind obținute ca armonice superioare. În consecință, acestea erau false, instabile și apăreau doar prin mărirea vitezei aerului suflat în instrument, fiind greu de controlat. Chalumeau ridica prin particularitățile sale o controversă ce aștepta un răspuns: cum se făcea că un tub scurt avea un timbru grav? Fizica spune că un tub de lungime mică nu poate emite sunete grave, ci mai degrabă acute.

Astfel, un miracol se produce atunci când Denner îi hotărăște transformarea, înțelegând elementele ce îi confereau unicitate: corpul rezonator (format din ancia simplă și muștiuc de formă conică) și forma tubului (care este cilindrică). Nici un alt instrument nu posedă așa ceva. Însă pentru a fi dezvoltat, era nevoie de extinderea registrelor prin adăugarea unor clape și de obținerea unui control mai bun asupra emisiei. Astfel, Denner scoate ancia din interiorul muștiucului pentru a putea fi controlată de buza superioară sau inferioară a clarinetistului și adăugă un orificiu acoperit de o clapă în partea superioară a tubului, încercând obținerea sunetelor de octavă. Rezultatul transformării? În primul rând, noul instrument are acum și un registru acut denumit Clarino, pentru uimitoarea asemănare a sunetului obținut cu acela al trompetei baroce cu același nume. Diminutivat, Clarino a devenit Clarinetto/Clarinet și iată și numele noului instrument! Apoi, ancia exterioară aplicată pe muștiuc, îi oferă clarinetistului inepuizabile posibilități de control al sunetului.

Multiple îmbunătățiri au apărut pe parcursul a peste 100 de ani de cercetare: Iwan Müller, Hiacynthe Klosé, August Oehler și mulți alți inventatori și constructori precum Louis Auguste Buffet, au contribuit cu multă dragoste la apariția clarinetului modern. Lucrurile s-au diversificat și mai mult, prin apariția a două sisteme de construcție: cel german și cel francez! Rezultatul sonor al celor două sisteme este în același timp asemănător și diferit, mărind aura de mister și unicitate ce înconjoară acest instrument. În tot acest timp de dezvoltare, au fost adăugate clape, de la 3 la 5, apoi la 18, iar în funcție de lungimea tubului instrumentului, au apărut mai mulți membrii ai unei adevărate familii a clarinetului, una numeroasă formată din cel puțin 11 instrumente. Unele sunt utilizate în mod frecvent, iar altele mult mai rar, au acordaje diferite, de la cel mai scurt clarinet, Piccolo în la bemol, la cel mai lung, clarinetul Contrabas în si bemol. Multe din aceste instrumente au fost folosite pentru a reda momente muzicale descriptive sau caractere ale unui număr impresionant de personaje. Câteva exemple din creația simfonică: Execuția sub ghilotină a lui Till Eulenspiegel de Richard Strauss – caracter dramatic (clarinet piccolo în re), Sancho Panza din Don Quichote de același autor – personaj hilar/grotesc (clarinet bas în si bemol), Dansul Păsării de Foc de Igor Stravinsky – virtuozitate ce imită mișcările aripilor ce antrenează vârtejuri de  aer. Clarinetul a fost investit cu rolul de a reda sonor diverse stări sufletești cum sunt: exuberanța, agonia, starea de beatitudine, sarcasmul. Compozitorii l-au utilizat fie pentru a imprima muzicii materialitate (prin îngroșarea timbrului), fie imaterialitate, obținută prin irizări de culoare sonoră ce se disipează, înălțându-se către cer.

Pornind de la clasicismul muzical și ajungând în contemporaneitate, cei mai cunoscuți compozitori au dedicat clarinetului pagini nemuritoare, mulți dintre ei având oportunitatea de a lucra împreună cu clarinetiști virtuozi ai timpului lor. Iată doar câteva exemple de colaborări strânse între compozitori și interpreți, care au generat apariția a numeroase capodopere:  Mozart Anton Stadler, Louis Spohr Simon Hermstedt, Carl Maria von Weber și Felix Mendelsohn-Bartholdy Heinrich Bärmann-tatălși Carl Bäermann-fiul, Brahms Richard Mühlfeld, Aaron Copland și Béla BartókBenny Goodman, Olivier Messiaen Henri Akoka. Calitățile clarinetului au fost exploatate în toate genurile muzicale: muzica populară, militară, muzica de jazz, ușoară, simfonică, de operă și operetă.

În secolul al XX-lea, repertoriul dedicat clarinetului s-a îmbogățit cu mii de compoziții. Unele camerale, în care acest instrument are rol principal, altele de anvergură, solistice, cu acompaniament de orchestră. Doar în muzica românească numărul de opusuri se ridică la mai multe sute, iar acesta crește permanent. Așa cum am subliniat, apariția acestor compoziții a fost posibilă și datorită rolului important pe care soliștii instrumentiști, prin calitățile lor scenice, prin simbioza cu instrumentul, au inspirat compozitorii tuturor culturilor omenirii. Cu modestie mă bucur să fac parte dintre aceștia, având onoarea de a fi oferit publicului în timpul unor Turnee de Poveste, un număr foarte mare de compoziții în primă audiție absolută, multe dintre ele fiindu-mi dedicate. Doina Rotaru, Dan Dediu, Diana Rotaru, Adrian Iorgulescu, Felicia Donceanu, Adrian Enescu, Carmen Cârneci, Sabin Păutza ca să numesc doar câțiva, mi-au permis să pătrund în universul lor sufletesc, să le cunosc temerile, speranțele, trăirile muzicale pline de patos, de tumult, să le transmit viziunile creatoare publicului român și străin.

Atât compozitorii cât și virtuozii instrumentiști, au împins mai sus și mai departe limitele expresive ale clarinetului, deschizând orizonturi noi de perfecțiune și profunzime artistică. În ciuda celor aproape trei secole de existență pe scena muzicală a umanității, universul exprimării artistice a clarinetului nu a fost explorat în întregime.

Din fericire, tinerii muzicieni preiau ștafeta cântului instrumental și o duc mai departe, pentru că nevoia de frumos, duioșie, echilibru, culoare și forță va dăinui. Și așa, minunata poveste a clarinetului continuă.

POVESTEA

O poveste subiectivă despre clarinet,
de Emil Vișenescu

RECITALUL

Recitalul clarinetistului Emil Vișenescu, acompaniat la pian de Clementina Ciucu-Ristea

Recital susținut în Sala „George Enescu” – Universitatea Națională de Muzică din București

Concept video și fotografii realizate de Virgil Oprina

PROGRAM MUZICAL RECITAL

Emil Vișenescu – clarinet, Clementina Ciucu-Ristea – pian
Robert Schumann – Trei piese fantezii
Igor Stravinsky – Trei piese pentru clarinet solo
Francis Poulenc – Sonata pentru clarinet și pian
Tiberiu Olah – Pasărea măiastră – Sonata pentru clarinet solo
Jean Francaix – Tema cu variațiuni pentru clarinet și pian

GALERIE DE IMAGINI

SCURTĂ BIOGRAFIE

Emil Vișenescu – clarinet

Născut la București, la 10 martie 1969, Emil Vișenescu a studiat la Universitatea Națională de Muzică sub îndrumarea lui Ioan Cudalbu și a lui Valeriu Bărbuceanu. Din 1993, este membru al Orchestrei Filarmonicii “George Enescu” din București. A absolvit numeroase cursuri de specializare, sub îndrumarea clarinetiștilor Stephan Korody – Kreuzer, Walter Boeykens, Karl Leister, Andrew Marriner, Joszeph Balogh și Aurelian Octav Popa. În perioada 2000-2002 a studiat cu Ernesto Molinari, la Universitatea de Muzică din Berna-Biel, obținând diploma de solist. Măiestria sa a fost apreciată de-a lungul timpului, prin acordarea mai multor premii. Emil Vișenescu este un artist activ al scenei naționale și internaționale, susținând o serie de concerte și recitaluri atât în calitate de solist, cât și ca membru al unor ansambluri. Ca solist, a interpretat alături de prestigioase orchestre din țară ( Iași, Timișoara, Bacău, Ploiești, Brașov, Craiova, Satu-Mare, Râmnicu Vâlcea, Sibiu, Târgoviște, Giurgiu, Constanța) și din străinătate (Biel, Berna, Dresda). Emil Vișenescu este clarinetistul căruia i-au fost dedicate mai multe lucrări pentru clarinet solo, concerte și lucrări concertante de către compozitori importanți precum Dan Dediu, Doina Rotaru, Adrian Iorgulescu, Carmen Cârneci, Diana Rotaru, Felicia Donceanu, Adrian Enescu, George Balint, Sabin Păuza. De 25 de ani, ca membru al trio-ului “Mosaic”, interpretează pe diverse scene din România, Belgia, Franța și Elveția.

Emil Vișenescu a fost invitat ca membru al juriului concursurilor Marțian Negrea – Ploiești, Jeunesses Musicales – București și Gheorghe Dima – Cluj, a predat în cadrul Cursurilor Internaționale de Vară de la Breaza, Sighișoara, Bistrița, Cisnădie și Brașov. În 2006, 2016 și 2018 a fost invitat să susțină recitaluri, workshop și cursuri de specializare în clarinet de către Academia de Muzică și Dans din Ierusalim. În 2006 și 2014, Emil Vișenescu a fost solist al Orchestrei Naționale Radio din România, în cadrul Festivalului Internațional de Muzică Contemporană, București. A făcut înregistrări pentru Radiodifuziunea Română și Televiziunea Română și a susținut recitaluri de clarinet ca invitat al festivalurilor S.I.M.N. și Meridian. Începând cu anul 2002, predă clarinetul la Universitatea Națională de Muzică București, iar în anul 2011 a obținut titlul de Doctor în Muzică acordat de aceeași instituție. Emil Vișenescu și-a completat studiile cu cele post-doctorale și Master în dirijat orchestră, urmate la clasa domnului prof. univ. dr. Dumitru Goia, deasemenea la UNMB. În noua postură, a susținut concerte cu orchestrele simfonice ale filarmonicilor din Pitești, Brașov, Ploiești, Craiova, Chișinău, cu orchestra Concerto a UNMB și cu orchestra de cameră Ionel Perlea, al cărei fondator este.

Clementina Ciucu-Ristea – pian       

Clementina Ciucu-Ristea (n. 1969) a început studiul pianului la Colegiul Național de Muzică „George Enescu” din București cu profesorii Constantin Nițu si Flavia Moldovan. Și-a continuat formarea în cadrul Universității Naționale de Muzică din capitală, unde i-a avut ca maeștri pe Sandu Sandrin si Dan Grigore. A lucrat, de asemenea, cu Valentin Gheorghiu, Sanda Bobescu, Aurora Ienei, Viorica Rădoi. După absolvire, a urmat un curs de perfecționare cu Lev Naumov (Italia, 1991), beneficiind apoi de o bursa de specializare la Instituto Musicale „Arnaldo Benvenuti” cu Bruno Mezzena (Italia, 1992-1994).

Deținătoare a mai multor premii la concursuri naționale si internaționale, Clementina Ristea-Ciucu este protagonista unei cariere concertistice intense, care include apariții pe scene din țară și de peste hotare (Franța, Italia), în postură solistică sau în diverse formule camerale, artista bucurându-se de aprecierea constantă a publicului și criticii.

Clementina Ristea-Ciucu este lector universitar la Facultatea de Interpretare  Muzicală a Universității Naționale de Muzică din București.